FAIL (the browser should render some flash content, not this).

MarketMats.com

Газета "Крылья Украины": К проблемам тренажерной подготовки авиационных специалистов
Печать E-mail

...Львовское предприятие "Маркет-МАТС" предлагает современные авиационные тренажёры и готово поставлять их в авиационные части, Харьковский Университет Воздушных Сил, Специализированный центр боевой подготовки авиационных специалистов Вооруженных Сил Украины...




Газета "Крила України":


До проблем тренажної підготовки авіаційних фахівців

Протягом останніх років в провідних країнах світу погляди на роль і місце тренажної підготовки в загальній системі навчання особового складу суттєво змінилося. Тренажна підготовка зараз, як ніколи, в силу об'єктивних причин стає обов'язковим атрибутом в професійній підготовці всіх категорій авіаційних спеціалістів. Свої технічні засоби тренажної підготовки повинні мати не тільки льотні екіпажі, але й інженерно-технічний склад, особи бойових розрахунків пунктів управління, груп керівництва польотами, керівний склад з'єднань і частин.....

В системі підготовки авіаційних фахівців питання про доцільність розміщення безпосередньо в місцях дислокації сучасних тренажерів принципово ні в кого не викликає сумнівів. Стосовно ж авіаційних тренажерів, ведеться дискусія лише щодо ступеня реалістичності роботи члена льотного екіпажу на тому чи іншому тренажері, на скільки дії льотчика відповідають реальному польоту на визначеному типі літака, роботи всіх бортових систем, силової установки, відображення закабінної обстановки (системи візуалізації).

Про це можна багато сперечатися, мати свою точку зору. Скептики можуть сказати, що реальний політ на літаку ніяким тренажером замінити не можна. і це вірно. Ми не збираємося це робити, а тільки намагаємося на основі досягнень сучасних технологій, програмно-математичного забезпечення, швидкодіючих комп'ютерних систем, високотехнічних візуальних систем створити тренажери, що відповідали б сучасним вимогам. Навчання на таких тренажерах дозволяє зменшити витрати на підготовку льотного складу, підняти рівень їх теоретичних знань і практичних навичок, зберегти ресурс літаків, скоротити витрати на обслуговування авіаційної системи, більш ефективно використовувати виділені кошти із бюджету, формувати нові підходи в тактичній підготовці, відійти від шаблону. Крім того, такі сучасні тренажери, за оцінками зарубіжних фахівців, дають можливість на 30 – 40% підвищити безпеку польотів за рахунок зниження впливу "людського фактору", особливо на критичних режимах.

Протягом останніх років в авіації Повітряних Сил ЗСУ гостро стоять проблеми із забезпечення частин авіаційним гасом, продовження ресурсу літаків, підготовки висококваліфікованих спеціалістів. Причиною цього є недостатнє фінансування бюджетних програм. На жаль, в найближчій перспективі це питання лише загострюватиметься. Тому питання, як готувати льотний склад в умовах обмеженого фінансування, яким чином вирішувати завдання протиповітряної оборони держави в нинішніх непростих кризових умовах актуальне як ніколи.

Вихід бачиться в пошуку нових, з точки зору існуючої системи підготовки льотного складу, підходів щодо підтримання професійних навичок льотного складу. Особливо це стосується тих льотчиків, що не входять до складу визначених екіпажів і практично не виконують польоти. Для цього необхідно, без зниження рівня безпеки польотів, провести перегляд положень курсів бойової підготовки льотного складу. Звичайно, із урахуванням наявності сучасних тренажерів у військових частинах.

Аналіз стану матеріальної бази тренажерних комплексів авіаційних частин ПС ЗС України показує, що із 17 авіаційних тренажерів, які знаходяться в штатах частин, 90% з них відпрацювали призначений ресурс, частина з них знаходиться в непрацездатному стані, а наробіток деяких зразків перевищив нормативні показники в 2 – 3 рази (тим більше, що існуючі тренажери належать до другого та третього поколінь авіаційних тренажерів). Льотний склад на аеродромах Більбек і Озерне взагалі не має можливості тренуватися через відсутність навіть застарілих тренажерів. Тому можна сказати, що тренажна підготовка в основному зводиться до тренажів в кабінах літаків. А це методика 30 – х років минулого століття.

Виникає питання – чому в першу чергу мова йде про підготовку льотного складу? Льотний екіпаж є головним стрижнем при виконанні авіаційних завдань. Від результативності його дій залежить, чи буде виконане поставлене завдання чи ні. І якщо воно не виконане, то всі зусилля інженерно-технічного складу, груп керівництва польотами, спеціалістів тилу і зв'язку, всі матеріальні затрати будуть марно витрачені.

За оцінками фахівців Західних країн вартість підготовки одного льотчика до рівня першого класу коштує біля 25 мільйонів американських доларів. І надалі, із зростанням вартості авіаційної техніки, її обслуговування та експлуатації, ця сума лише збільшуватиметься. Досвід свідчить, що витрати можна значно зменшити за рахунок використання тренажерів. Тому в передових країнах тренажній підготовці приділяється важливе значення. Так в США льотчик тактичної авіації при річному нальоті близько 200 годин повинен мати "наліт" на тренажері від 200 до 600 годин в залежності від рівня його підготовки. І це неухильно виконується.

А як можна оцінити підготовку українських військових льотчиків, наприклад, за нальотом? Середньорічний наліт штатного льотного складу авіаційних частин, якщо льотчиків не ділити на тих, хто входить до складу визначених екіпажів, і тих, хто ні, в останні кілька років складає 10 – 15 годин при мінімальній науково обґрунтованій нормі для підтримання техніки пілотування 60 – 70 годин.

В авіації склалась непроста ситуація:

по-перше, обмежене фінансування призвело до значного зменшення нальоту, падіння справності авіаційної техніки, морального "старіння" авіаційних комплексів;

по-друге, методика льотної підготовки не відповідає реальним потребам сьогодення, навчання йде за старим принципом "роби як я". Нальоту немає, значить немає й прикладу. Під загрозою - методика підготовки льотного складу, інструкторів, а це вже дуже серйозно!

по-третє, в авіаційних частинах мало підготовлених в повному обсязі командирів ланок, ескадрилей. Підполковники, полковники та деякі генерали мають досвід тактичної підготовки, але і їх "льотний ресурс" залишився іще на 3 – 5 років;

по-четверте, підготовка молодих льотчиків, курсантів ХУПС здійснюється не в повному обсязі. Не кращий стан із підготовкою інженерно-технічних спеціалістів;

по-п'яте – через розподіл на "визначених" і "не визначених" особовий склад втрачає професійну направленість, стимул на льотну роботу та всебічне забезпечення польотів.

В цій ситуації серйозним помічником для авіації могли би бути сучасні авіаційні тренажери четвертого та п'ятого поколінь та навчально-тренувальні комплекси (НТК). Розвиток сучасних комп'ютерних технологій дозволяє успішно вирішувати на таких тренажерах до 90% завдань техніки пілотування і бойового застосування. Вони забезпечують високий рівень ідентичності імітації моделей руху літака на землі і в повітрі, реалістичність візуальних ефектів, які використовуються в реальних польотах в будь-який час доби, в різних погодних умовах, на фоні реальних районів місцевості, створених на основі електронних карт.

На таких тренажерах ефективно працюють засоби об'єктивного контролю дій льотчика. Використовуючи систему документування та відтворення реального польоту на тренажері за матеріалами об'єктивного контролю виконаного польотного завдання льотчиком можливо підвищити безпеку польотів.

Крім того, такі тренажери мають ще ряд переваг в порівнянні з існуючими в частинах:

збільшення наробітку на відмову і тим самим збільшення пропускної здатності тренажера – більше ніж в 2 – 3 рази;

заощадження електроенергії – в 5 – 8 разів;

зменшення кількості обслуговуючого персоналу – в 3 – 4 рази;

скорочення загальної площі, що використовується під тренажер в 4 – 5 разів.

Сьогодні такі сучасні тренажери можна купити за кордоном за великі кошти. Первинна вартість одного приблизно відповідає вартості літака. А можна придбати і в своїй державі. Коштуватиме це набагато дешевше, а за деякими параметрами вони навіть кращі ніж у наших сусідів.

Львівське підприємство "МАРКЕТ-МАТС" пропонує сучасні авіаційні тренажери і готове постачати їх в авіаційні частини, Харківський Університет Повітряних Сил, Спеціалізований центр бойової підготовки авіаційних фахівців Збройних Сил України. Наприклад, модернізований тренажер КТС-21М для льотчиків літака МіГ-29 в 2008 році успішно пройшов державні випробування за участі представників МО України, авіаційних інститутів м. Києва, фахівців ДНВЦ, командування ПС ЗС України. Рішенням Міністра оборони України він прийнятий на озброєння нашої армії. Для реалізації забезпечення тренажерами авіаційних частин залишилось небагато – отримати кошти із бюджету МО України. Експерти з інших країн, які були на нашому підприємстві, підтвердили високу оцінку цього тренажера. Крім того, динамічний тренажер розробки "МАРКЕТ-МАТС" "Сокіл-КТС", адаптований для підготовки льотчиків літака МіГ-29, з елементами вітчизняної модернізації (супутникова навігація системи озброєння і т.п.) з 2007 року успішно експлуатується в одній із зарубіжних країн.

Перевага таких тренажерів ще й в тому, що вони дозволяють удосконалювати моделі руху, втілювати елементи модернізації, а при необхідності можна міняти і моделі типів літаків, що дає в майбутньому економити кошти. До речі, тренажери КТС-21 старого зразка (Пензенського КБ), які знаходяться в експлуатації в частинах, мають індивідуальне програмне забезпечення, що не дає можливості відновити їх працездатність. Сьогодні спеціалістами підприємства проводяться роботи з підготовки до випробувань тренажера ТКС-Л39 літака Л-39. Ми готові при потребі розробити і поставити на озброєння тренажери для літаків Су-25, Су-27, Су-24М і Ан-70.

Хотілося б підкреслити, що робота в цьому напрямку потребує багато часу, підбір наукових фахівців, великих зусиль колективу і, звичайно, великих коштів. Таку діяльність можна вести сьогодні тільки в кооперації з іншими підприємствами, науково-дослідними установами, ВНЗ як на Україні, так і за її межами. Якщо сьогодні цей напрямок роботи не підтримати, то завтра ми можемо позбутися промислового потенціалу, а держава може залишитися без вітчизняних тренажерів і змушена буде купувати їх за кордоном за великі кошти.

На наш погляд, для подальшого розвитку вітчизняного тренажеробудування необхідно вирішити ряд проблем на рівні державних структур в тому числі і Міністерства Оборони України:

Провести роботи щодо модернізації наявних тренажерів основних типів літаків, які планується мати на озброєнні до 2011 – 2015 років і далі.

Відкрити на період 2009 – 2012 років дослідно-конструкторські роботи щодо розробки тренажерів для модернізованих літаків Су-25, Су-27, Су-24М, в перспективі – Ан-70.

Об'єднати зусилля наукового потенціалу військових, цивільних ВНЗ, державних та приватних підприємств, які працюють на оборонне замовлення.

На рівні Міністерства Оборони України відпрацювати перспективну програму щодо створення тренажних комплексів для всіх видів ЗСУ, із виділенням окремої кошторисної статті.

Розробити перспективні вимоги з урахуванням міжнародних стандартів до кваліфікаційного рівня авіаційних тренажерів.

Ми не беремося стверджувати, що це одразу ж підніме авіацію "на крило". Проте це дасть можливість підтримати професійні навички льотного складу особливо тих, хто не має можливості налітати достатню кількість годин на бойовому літаку.

Прикладом цього є відгуки льотного складу авіаційної бригади м. Івано-Франківська. Вони періодично виконують тренування на нашому тренажері КТС-21М. Всі льотчики відзначили, що тренажери, на яких можна виконувати всі елементи простого, складного та вищого пілотажу, відпрацьовувати бойове застосування по повітряних та наземних цілях, наносити удари по морських цілях в акваторії моря, повинні бути у кожній військовій частині. Льотчики відпрацьовують дії в особливих випадках в польоті, мають змогу "зазирнути" в область критичних режимів і правильно діяти при виході з них під керівництвом інструктора, при цьому підвищується рівень безпеки польотів. Виконання вправ у складі пари на групову злітаність над реальним районом аеродрому дає змогу швидше оволодіти цим складним видом підготовки. Все це дає змогу ефективніше використовувати ресурси, що виділяються сьогодні на підготовку в частинах, відпрацьовувати нові прийоми ведення повітряного бою, атак наземних (морських) цілей.

В кінці хотілося б почути фахівців, які б поділилися своїми думками, обговорити проблеми на сторінках нашої газети.

 

Начальник авіаційно-технічного департаменту

ТзОВ "МАРКЕТ-МАТС" Синенко Ю.М.